środa, 18 stycznia 2012

[139] Dar

Autor: Alison Croggon
Tytuł: Dar
Wydawnictwo: Galeria Książki
Ilość stron: 448
Czas czytania: 4 dni

Moja opinia: Okładka jest częścią książki, która przyciąga czytelników albo też nie. W tym przypadku po ''Dar'' sięgnęłam wyłącznie ze względu na ładną oprawę i wydanie. Wydawnictwo postarało się i książka prezentuje się bardzo ciekawie. Ale czy historia w niej zawarta jest równie interesująca? Czy zawsze warto zwracać uwagę na oprawę graficzną? A może nie powinniśmy oceniać książki po okładce?

Główną bohaterką jest szesnastoletnia Maerad, która żyje jako niewolnica w brudnym i podupadającym  siole tana Gilmana. Jest to od bardzo dawna i już zdążyła pogodzić się ze swoim losem choć czasami marzy jeszcze jej się wolność. Pewnego dnia spotyka Cadvana, który jest barden Lirigonu. Pomaga dziewczynie uciec, a podczas tego odkrywa on u niej dar więc postanawia zabrać ją w bezpieczne miejsce gdzie inni bardowie mogę nauczyć Maerad jak powinna posługiwać się swoim darem. Podczas ucieczki czyha na nich mnóstwo niebezpieczeństw... Jak zakończy się ich podróż? Jak wielki dar posiada Maerad?

''Dar bywa czasem przekleństwem''

Po przeczytaniu ciekawego opisy z tylnej części okładki spodziewałam się bardziej ambitnej historii niż tej, którą otrzymywałam. Na początku muszę powiedzieć, że Alison Croggon miała bardzo ciekawy, a nawet oryginalny pomysł na książkę tylko nie do końca umiała go wykorzystać. Przez większość historii dwójka bohaterów ucieka i ucieka. Nic co miało by znaczenie się nie wydarzyło, a szkoda bo mogła być to na prawdę fantastyczna lektura.

Gdy czytam książkę bardzo istotną dla mnie rzeczą są dialogi. W powieści Alison Croggon właśnie tego najbardziej mi zabrakło. Zbyt częste i dokładne opisy zaczynają nudzić czytelników. Każdy las, pokój, dom jest tak szczegółowo opisany, że w pewnym momencie wydaje nam się to irytujące. 

Mimo, iż akcja dosłownie się wlecze to styl autorki jest lekki, a książkę czytało się nawet przyjemnie. Bohaterowie są ciekawie wykreowani co podwyższa moją ocenę na temat książki. Tak jak wspomniałam wcześniej pomysł była na prawdę świetny tylko nie w pełni wykorzystany. Brakuje tu takich rzeczy jak: dialogów, intrygi, wartkiej akcji

''Dar'' mimo wszystkich wymienionych negatywnych cech mogę zaliczyć do książek, które przypadły mi do gustu. Ostatnie 100 stron przeczytałam szybko i bez większych problemów. Zresztą jestem ciekawa co będzie działo się dalej więc prędzej czy później sięgnę też po drugi tom. ''Dar'' mogę polecić osobą, które lubią historie w, których bardzo mało się dzieje. Jeśli ktoś uwielbia zwroty akcję i intrygi to lepiej po tę lekturę nie sięgać bo można się zawieść. 

Opis książki: Maerad jest niewolnicą żyjącą w nędznym i okrutnym siole, do którego trafiła jako dziecko, po tym jak wojna zniszczyła jej rodzinę. Nie ma pojęcia, że dysponuje potężnym Darem, świadczącym o jej przynależności do Szkoły Pellinoru. Dopiero gdy Cadvan, jeden z wielkich bardów Lirigonu, odkrywa jej istnienie, wychodzi na jaw prawdziwe dziedzictwo Maerad i jej niezwykle przeznaczenie. Teraz wraz z Cadvanem, swym nauczycielem, musi odbyć niebezpieczną podróż poprzez czas i krainę pełną wrogich mrocznych sił, służących niewymownej, złowieszczej grozie

4/6
6/10

Książkę otrzymałam od wydawnictwa Galeria Książki, za co serdecznie dziękuję.


22 komentarze:

  1. Tak się mówi, żeby nie oceniać książki po okładce. W moim przypadku to się nie udaje. Zawsze patrzę najpierw na okładkę, potem na opis i okładka musi mnie przyciągać, żeby kupić książkę lub ją czytać. Tak już mam..

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja zawszee zaglądam na tylnią część okładki, żeby zobaczyć czy mnie zaciekawi. Kiedyś też patrzyłam tylko naprzednią część okładki, ale niektóre są straszne, a książki ciekawe. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam tę książkę na półce, więc wkrótce po nią sięgnę. A okładka rzeczywiście świetna. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Opis książki zachęca, okładka również, a co do treści muszę przekonać się sama, o :>

    OdpowiedzUsuń
  5. Widząc tą książkę w księgarni na pewno bym ją kupiła, ale po twojej ocenie będę trzymała się od niej z daleka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba ją sobie opuszczę. Czytałam już wiele recenzji tej książki i żadna mnie nie zachęciła.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie będę się z nią śpieszyc, ale przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam już wiele negatywnych recenzji, więc nie sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  9. A ja już sama nie wiem. Widziałam ostatnio w bibliotece, ale jakoś zamiast tej książki wzięłam Anne Frank, którą mam zamiar wkrótce przeczytać. Może jeszcze kiedyś wypożyczę i dowiem się, jak to wszystko będzie wyglądało z mojego punktu widzenia.

    OdpowiedzUsuń
  10. Przerażają mnie te opisy... Kojarzy mi się to z Czarnoksiężnikiem z Archipelagu, gdzie opisy mnie nieco przygniotły... Jednak okładka jest obłędna, a sama fabuła wydaje się ciekawa... Chyba przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Pomyślę jeszcze, bo wydaje się być ciekawa.

    Pozdrawiam i zapraszam, Klaudia :}

    OdpowiedzUsuń
  12. Czeka od października na przeczytanie, ale wciąż i wciąż nie mogę się do niej zabrać XD.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Mnie akurat okładka zdecydowanie nie zachęca. Tytuł i oprawa graficzna już na pierwszy rzut oka kojarzą się z magią itp., a to nie jest tematyka, która mnie przyciąga. Mimo to pomyślałam, że nie warto się od razu zniechęcać, może jednak jest to książka, która mnie zaintryguje. Szkoda, że jednak przeważają w niej długie opisy, a akcja jest wolna. Raczej podziękuję :).

    OdpowiedzUsuń
  14. Jakiś czas temu bardzo chciałam poznać tę książkę, ale później o niej zapomniałam i dopiero dziś ty swoją recenzją odświeżyłaś mi pamięć.Szkoda, że ,,Dar'' wypadł tak przeciętnie, ale mimo tych mankamentów i tak chce nadal poznać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie do końca jestem przekonana, jednak nie mówię stanowczego nie. Może kiedyś się za nią wezmę :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam chętkę na tę serię, więc na pewno przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam już trochę opinii i chyba będę musiała przeczytać xD

    OdpowiedzUsuń
  18. Osobiście nie przepadam za tego typu literaturą, jednak mój brat powinien być zachwycony )

    OdpowiedzUsuń
  19. Historia bardzo mi się spodobała, jednak szkoda, że daleko jej do doskonałości. Nie sięgnę po nią. Właśnie jestem po ponownym przeczytaniu Pana Tadeusza i dogłębne opisy przyrody mam już po dziurki w nosie, dlatego podziękuje.

    OdpowiedzUsuń
  20. Brzmi ciekawie, chociaż opisy przyrody brzmią co najmniej odstraszająco:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Czytałaś kolejne części? Jestem bardzo ciekawa czy coś się święci między Cadvanem a Maerad... :D (czytałam "Dar" i bardzo mnie zmartwiło że nie posiadała jakiegokolwiek wątku na temat więzi mocniejszych niż przyjaźń miedzy tą parą) Czy mogłabyś mi cokolwiek podpowiedzieć na temat ich relacji? Bardzo cię proszę :D
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń