piątek, 9 grudnia 2011

[119] Chwała mojego ojca. Zamek mojej matki

Autor: Marcel Pagnol
Tytuł: Chwała mojego ojca. Zamek mojej matki
Wydawnictwo: Esprit
Ilość stron: 330
Czas czytania: 3 dni

Moja opinia: Zanim w moje ręce trafiła powieść Marcela Pagnola przeczytałam bardzo dużo ciekawych i pozytywnych opinii. Recenzje innych osób zmotywowały mnie do zapoznania się z twórczością tego autora. Więc pewnego pochmurnego dnia siadłam z kubkiem gorącej herbaty i zaczęłam czytać... A gdy już skończyłam jakie były moje wrażenia? Czy spotkanie z twórczością Pagnola było dobrym pomysłem? O tym troszkę później...

„Taka jest słabość naszego rozumu – najczęściej używamy go, by uzasadnić to, w co wierzymy.''

W książce poznajemy bardzo sympatyczną rodzinę- Marcela, Pawełka, ich siostrzyczkę, tatę nauczyciela i mamę zajmującą się dziećmi. Jednak głównym bohaterem i narratorem powieści jest mały Marcel ,który jest bardzo inteligenty i ma niezwykłą wyobraźnię. Razem z nim przeżywamy beztroskie dzieciństwo. Poznajemy świat ,który go otacza, razem z chłopcem śmiejemy się, polujemy na kuropatwy, planujemy i snujemy najróżniejsze pomysły. Taką oto historię zaserwował nam autor.

Głównym atrybutem książki jest prostota.
Akcja nie pędzi jak szalona wręcz przeciwnie czytelnik może zrelaksować się i zapomnieć o otaczającej go rzeczywistości. Czytając lekturę możemy się świetnie bawić. Książka na pewno jest lekka, prosta ,piękna i na pewno umili nam nie jeden wieczór.

„Życie nauczyło mnie, że ojciec się mylił, bo naprawdę słabi jesteśmy wówczas, gdy jesteśmy uczciwi.”

Na samym początku nie byłam zbyt pozytywnie zachwycona tą pozycją. Ale gdy zaczęłam czytać stronę za stroną przez moment myślałam ,że znajduje się w całkiem innym świecie. Tam gdzie nie słyszy się na każdym kroku dźwięku komórek czy też telewizji. Powoli zaczęłam dostrzegać piękno, które skrywa w sobie ta książka. To nie bywałe jak kilka set stron może tak zauroczyć czytelnika...

Styl autora jest niesamowity. Lekki ,zabawny i interesujący zarazem. Czytają książkę czułam jakby Pagnol nigdy nie rozstawał się z piórem. Jego pełen ciepła styl może rozbawić i zainteresować jednocześnie.

Okładka jest po prostu przepiękna! Gdybym tylko ujrzała ją na wystawie bez zastanowienia bym po nią sięgnęła. Gdy mam te książkę w ręku przychodzą wspomnienia gdy jeszcze kilka lat temu trzymałam ''Mikołajka'', którego fanką będę do końca życia. 

Podsumowując:
Książka idealna na zimowe,chłodne i nudnawe wieczory. Brak tu jednak szybkiego tempa, zwrotów akcji czy też przygód- jest to ciepła, radosna i przypominająca dzieciństwo historia. Mówię to ponieważ nie chciała bym ,żeby jakakolwiek osoba zawiodła się. Jeśli macie ochotę zrelaksować się ''Chwała mojego ojca. Zamek mojej matki'' to idealna lektura dla was. Cała powieść została napisana po mistrzowsku dla tego polecam gorąco!


Opis książki: Chwała mojego ojca i Zamek mojej matki to dwie pierwsze części wspomnień Pagnola. Autor wraca w nich do rodzinnej Prowansji, magicznej krainy dzieciństwa, i jej mieszkańców, którzy byli barwnymi
wzorami jego literackich i filmowych postaci.

Pierwsze wakacje w górach, pierwsze polowanie, pierwsza przyjaźń, rodzinne sprzeczki i przygody… Mały Marcel razem z ojcem i wujem tropi kuropatwy skalne w górach, buduje pułapki ze swoim przyjacielem Lili i planuje wielką ucieczkę, która ma uwolnić ich obu od zbliżającej się wielkimi krokami szkoły. Przeżywa mrożącą krew w żyłach wyprawę do zamku i cierpi katusze, zmagając się z nauką ortografii oraz higienicznymi i zdrowotnymi zaleceniami swojej mamy.

6/6

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu Esprit

18 komentarzy:

  1. Książka jest nieziemska, uwielbiam ją i jak najbardziej podpisuję się pod Twoją recenzją ;) Polecam także drugą część (moim zdaniem lepszą) "Czas tajemnic"! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hmm, nie wiem. Jakoś się nie przekonałam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem przekonana do takich książek, ale widzę że jest warta przczytania, więc czemu nie? :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Również jakoś do mnie ta tematyka nie przemawia, ale nie skreślam tej pozycji

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wiem czy to książka dla mnie, ostatnio raczej trudno mnie zadowolić, ale skoro dobrze oceniasz, to może kiedyś i ja przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba się skuszę, a jak nie polecę mojej siostrze trochę ode mnie młodszej ;D
    Fajna recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wysoka ocena, świetna recenzja. Grzechem by było nie przeczytać:P

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja tam nie przeczytam, nie moja działka. ;p

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię tę książkę Pagnola, a druga częśc jest chyba jeszcze lepsza, więc szybciutko sięgnij!

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja w sumie nie jestem przekonana i na razie mówię "nie" tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  11. Chyba się skuszę ;)
    Zapraszam na nn !
    [ pamietnik-czytania ]

    OdpowiedzUsuń
  12. Tymczasowo sobie odpuszczę, ale kto wie, może w przyszłości po nią sięgnę?
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Naet poprosiłam wydawnictwo o tą książkę, ale jeszcze niestety nie odpowiedziało :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Szczerze mówiąc nie ciągnie mnie do tej książki.
    Ale recenzja jak zwykle boska :))

    OdpowiedzUsuń
  15. Ponieważ nie mam Twojego meila, informuję tutaj: gratuluję wygranej u mnie w konkursie! :) Na meila (znajdziesz go w u mnie we "współpracy" lub "o mnie") prosiłabym o przesłanie danych do wysyłki. Na odpowiedź czekam 3 dni.

    OdpowiedzUsuń
  16. No nie wiem raczej nie.

    Ps.Zapraszam na nn [nika-poleca].

    OdpowiedzUsuń
  17. Tak zachęcasz, że mimo francuskiego nazwiska - sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Możliwe że w najbliższy samotny chłodny wieczór , ją przeczytam ponieważ tą książkę posiada moja znajoma i mówiła same dobre rzeczy na temat tej książki :)
    Bardzo fajna recenzja :D

    OdpowiedzUsuń